السبت، 25 أبريل 2020

سنة 2020 ووباء كورونا وطب بشري

السلام عليكم ورحمة الله 
بدايةً تقبل الله منا ومنكم صالح الأعمال 
وأسأل الله أن يعيد رمضان علينا أعواما عديدة ومديدة بالصحة والعافية
وأن يتقبل صيامنا وقيامنا وأن يعتق رقابنا من النار

رمضان السنة مختلف!
من جيت على الدنيا في كل رمضان كانت تقام صلاة التراويح
والناس بتتجمع بلا خوف وبنفطر سوا

مع مرور السنين كانت دي صفة رمضان 
شهر عبادة وصلاة وقرآن
ولأول مرة في حياتي الآن يأتي رمضان من غير تراويح
والحرمين فاضيين 
وكله بسبب فيروس لا يرى بالعين المجردة
سبحان الله يعني

وفي طلبة تأجلت امتحاناتهم ومحظوظين طبعا الكليات الأخرى عشان اتلغت الإمتحانات عندهم " هههههههه طب استثناء في كل حاجة اااه"

لكن عايزة أقول للي تأجلت إمتحاناتهم 
واللي اتلغت كمان وهم في طب

قبل ما اكتشف اهمية اللي أنا فيه وأهمية تخصصي كنت حأفرح طبعا وأرمي الكتاب 
ويلا بانتظار إن شاء الله السنة الجديدة 
لكن هذه أنا قديما

أنا حاليا كنت سأنصح من يطلب النصح

وسعوا مدارككم ماتخلوا صندوقكم ضيق وشوفوا برا الصندوق شنو الموجود
والصندوق هنا هي الكلية
حاولوا تكتشفوا الطب من غير زحمة
وحتلقوا حاجات تبهركم فعلا

ودايما تذكروا " إنما الأعمال بالنيات..."
وكمان  من سلك طريقا يلتمس فيه علما سهل الله له به طريقا إلى الجنة 

أعانني الله وإياكم


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

الأكثر قراءة هذا الأسبوع