الثلاثاء، 13 أغسطس 2019

تطبيقات ومواقع فلاش كاردز anki quizlet cram







Anki تطبيق معروف للفلاش كارد
واللي مافاهم فكرة الفلاش كارد هي طريقة للحفظ
تجيب ورقة صغيرة أو متوسطة الحجم وفي جهة تكتب السؤال وفي الجهة الأخرى تضع الإجابة وتعملهم على كذا بطاقة بإختلاف الأسئلة طبعا

وتحاول تجاوب من غير ماتقلب البطاقة وتشوف الإجابة 
نفس الفكرة هنا لكن التطبيق إلكتروني 
والحلو أنه مجانا للأندرويد وبفلوس لأصحاب الآيفون!

وكمان تقدروا تحملو الفلاش كارد لأناس عاملينها مسبقا
مثلا تريد فلاش كارد للأناتومي 
تكتب في البحث في موقع الanki
Anatomy وهكذا...

بيطلع ليك خيارات كتير والأحسن أنك تختار على حسب التقييم 
أو لو مثلا انت عايز تذاكر للكلية تتفقوا مع بعض أنت وأصحابك
كل واحد يعمل أسئلة لدرس وتضيفوها
وبتذاكروا منها كجماعة 

كمان تطبيق Quizlet هو مجاني للأندرويد وآيفون 
الحمدلله يعني



نفس الفكرة 

أنا للصراحة استخدمت الاتنين
كويزليت كنت بستخدمه للتوكسو علم السموم
لأن معظمه فارما 
فبذاكره بطريقة التكرار المتباعد وهي من ضمن 

والأنكي استخدمته لما كنت بجرب أذاكر من كتب المعادلة
لأن فيه sets حلوة لل usmle

وأنا بذاكر ال gross pathology للأعضاء 
بالتحديد الأمعاء الدقيقة والغليظة (tinea coli and epiploic appendages)

وكنت عايزة أعرف الفرق مع أن الفرق واضح وضوح الشمس
بس لما تشوفوا صورة ال GIST tumor راح تشكوا زيي

لأنها مكتوب أمعاء دقيقة وأنا شايفاها العكس!!

المهم الموقع اللي لقيته اسمه CRAM
بيقدم فلاش  كاردز بصور وسيستم
عجبني وأعتقد أنه كويس شديد وحيكون ليه مستقبل 

صحيح انه مامشهور زي ANKI و QUIZLET 

لكنه برضه يعتبر كنز 

فالموقع دا كمان ينضاف ليهم

وانتم جربتوهم ولا لسى؟
شاركوني في التعليقات


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

الأكثر قراءة هذا الأسبوع